W budżecie województwa lubelskiego na bieżący rok zagwarantowano niższe środki na dotacje do pasażerskich przewozów kolejowych w regionie na rok 2014 r. Jednak Beata Górka, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego uspokaja, że obecnie oferta realizowana przez Przewozy Regionalne w 2015 roku nie jest zagrożona.
Od kilku lat region lubelski odznaczał się m.in. bogatszą ofertą w kolejowych przewozach regionalnych. Od 2010 r. przywrócono całoroczne pociągi na trasach Rejowiec – Zamość, Lublin – Lubartów – Parczew, uruchomiono również połączenie stolicy regionu z „airportem” w Świdniku. Ponadto kursowały pociągi sezonowe – uruchomione we współpracy z samorządem województwa podkarpackiego, obsługujące trasę Lublin/ Zamość – Bełżec – Lubaczów Jarosław/ Rzeszów oraz z zainteresowanymi samorządami powiatowymi i gminnymi, kursujące między Chełmem a Włodawą.
Marszałek dotował również niektóre pociągi międzywojewódzkie Interregio. W ciągu ostatnich kilku lat, kiedy rosły przewozy, samorząd wojewódzki oraz przewoźnik pozyskali dodatkowy tabor przeznaczony zarówno do obsługi linii kolejowych niezelektryfikowanych, jak i zelektryfikowanych.
Mniej środków na przewozy
Wraz ze zwiększającą się ofertą rosły dotacje dla Przewozów Regionalnych, będące rekompensatą za świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych przewozów osób organizowanych przez województwo lubelskie. Jednak w 2015 r. ten trend uległ zatrzymaniu – w budżecie województwa na dotację dla przewoźnika przewidziano niższą kwotę dofinansowania niż w roku 2014. Z porównania budżetów uchwalonych przez organ stanowiący województwa wynika, że w tym roku Przewozy Regionalne mogą liczyć na około 5 mln niższą dotację, czyli 57,55 mln zł.
Beata Górka, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego potwierdza „Rynkowi Kolejowemu”, że w budżecie na bieżący rok zapisano niższą kwotę na wsparcie przewoźnika kolejowego niż w roku 2014.
– Na etapie konstrukcji budżetu na 2015 r. wystąpił niedobór środków finansowych (w wysokości ok. 4,8 mln zł), nie pozwalający na wpisanie do budżetu pełnej kwoty wynikającej z zamówionej oferty przewozowej na okres 1.01.–31.12.2015 r. i zawarcie umowy na ten okres – wyjaśnia Beata Górka.
Na pytanie, czy zmniejszenie środków na wydatki na poczet kolejowych połączeń regionalnych, miało wpływ ograniczenie tzw. „janosikowego”, nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Rozkład będzie realizowany
Obecnie obowiązujący rozkład jazdy jest uboższy niż poprzedni. Zmiany najbardziej widoczne są na liniach niezelektryfikowanych. Przykładowo, do minimum zmniejszono kursowanie sezonowych połączeń między Zawadą a Jarosławiem. Ograniczenie finansowania nasuwa pytanie na temat dalszych cięć połączeń w trakcie obowiązywania rozkładu jazdy 2014/2015? Jednak, jak informuje nasza rozmówczyni, na obecnym etapie nie ma takiego zagrożenia.
W ocenie Beaty Górki zmniejszenie dotacji dla przewoźnika nie jest sprzeczne z zapisami umowy ramowej zawartej z przewoźnikiem na lata 2014-2016. Przypomnijmy, że samorząd województwa lubelskiego podpisał umowę z Przewozami Regionalnymi. Zakładała ona m.in. wzrost zamawianej pracy przewozowej, a co za tym idzie rozwój oferty. W 2016 r. miała być wprowadzona całoroczna obsługa odcinka Zawada – Jarosław, wspólnie z samorządem województwa podkarpackiego. Zawarto w niej jednak zastrzeżenia dotyczące uzależnienia zamawianej wielkości pracy przewozowej od środków zarezerwowanych w budżecie województwa.
Zapewniono środki na inwestycje
W budżecie województwa lubelskiego znalazły się również środki na inwestycje. Jak podaje Beata Górka, większość z zapisanej kwoty 9,1 mln zł zostanie przeznaczona na spłatę rat leasingowych za składy EN57AL. W 2011 r. marszałek województwa lubelskiego pozyskał 5 pojazdów tej serii. Wartość całego kontraktu opiewała na niespełna 43 mln zł.
Dodatkowo ok. 2,8 mln złotych zostanie przeznaczone na inne zadania, zgodne z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu, sposobu i warunków finansowania lub współfinansowania zakupu i modernizacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do wykonywania przewozów pasażerskich.
– Aktualnie trwają prace nad zdefiniowaniem zakresu rzeczowego i finansowego takich zadań – kończy rzecznik prasowy.